keskiviikko 6. helmikuuta 2013

kirjotushärö

Minä, joka aina olen kritisoinut ja napissut muiden kirjoitusvirheistä, joudun nyt nöyrtymään. Kirjoitus näppiksellä plus väsymys plus huolimattomuus on johtanut siihen, että tulee ihan julmetun paljon näppäilyvirheitä, lukee mitä sattuu ja kirjaimia puuttuu sieltä ja täältä.

Vastedes lupaan olla pilkkaamatta muiden huonoa kieltä netissä, minä en näköjään enää pysty yhtään parempaan. Tänään varmaan yksi lause ollut virheetön, ehkä. Tai sitten en ole koomatilassani vain huomannut jotain pikkuruista puuttuvaa kirjainta tai ylimääräisiä välilyöntejä tai tai tai... No, jotain niistä missä koko ajan mokailen.

-----------------

Loppukevennykseksi lastentarvikkeista asiaa (ja kiviäkin kiinnostaa). Minä olen ihan tietoisesti pyrkinyt välttämään kaikki vaunu-/turvakaukalo-/syöttötuoli-/ensilusikka-/potta- ym. kiihkoilut ja panikoinnit. Ihan sama mikä merkki vaunuissa lukee, ihan sama onko siinä joku ominaisuus x, oikeasti ihan yksi hailee missä tuolissa se lapsi istuu syödessään. Kunhan tavara on sopiva käyttötarkoitustaan ajatellen ja kestää käyttöä, niin minä olen tyytyväinen. Ja pakko kehaista, että tällä taktiikalla olen säästänyt erittäin pitkän pennin ja toisen ja kolmannenkin pennin. Käytettynä, viiden vuoden takainen malli ja ilman merkkejä, kiitos. Eikä ole poikanen saanut traumoja. Minä olen edelleen siis sitä mieltä, että lapsiperheille (=äideille) myydään ihan käsittämättömän kalliita tavaroita, jotka ovat joko a) aivan ylihinnoiteltuja, b) turhia tai c) sekä ylihinnoiteltuja että turhia. Mutta vanhemmille myydän näköjään mitä tahansa, jos joku tarpeeksi vakuuttavasti jossain väittää sen olevan Ainoa Oikea ja Paras lasta ajatellen.

Tekisi mieli tehdä joskus kuvapostaus aiheesta, näkisitte konkreettisesti mitä tarkoitan. Esimerkkinä voin sanoa, että vauvan syöttölusikka merkkiä x (joku halpa"merkki") ei maksa juuri mitään, mutta se eräskin tunnettu keittiötarvikkeita kauppaava kotimyyntifirma kiskoo ihan järjettömiä hintoja lusikoistaan. En usko, että ovat ainakaan hintaansa nähden NIIN paljon parempia. (Mummoni siis koitti tänään kaupata minulle ko merkin lusikoita, en ostanut.)

Lastentarvikkeista aloin puhua oikeastaan siksi, että ostin tänään melkeinpä vahingossa poikaselle seuraavan istuimen autoon, edellinen kun alkaa käydä hitusen ahtaaksi. Vahingossa siksi, etten ollut etsimässä sellaista (netissä surffailin muuten vain, netin kautta siis ostin), se vain pomppasi eteen ja päätin, että se on tuo. Huh huh, säästyinpä siltäkin ahdistavalta pohdinnalta, olen vältellyt aihetta aika ahkerasti viime viikot tuon ahdistuksen takia. En lukenut kuin yhden turvallisuusraportin (no mitä testejä ne nyt on) tuosta istuimesta, vaikutti siltä että normaalioloissa lapsi pysyy siinä hengissä.


ps. Nopea oikoluku paljasti jo 5 pientä näppäilyvirhettä tästä tekstistä. Korjasin ne, tervemenoa bongailemaan niitä lisää, minä menen syömään iltapuuroa.



2 kommenttia:

  1. Tuo kaikki on niin totta. Äiti-ihmiset maksavat jopa käytetyistä merkkitavaroista enemmän, kun uutena saisi saman, mutta ilman muotimerkkiä. Nykyään kun merkillä ei ole edes mitään tekemistä laadun kanssa, vaikka ihmiset kovasti niin haluavat uskoa. Ainakin itse olen huomannut halpojen lastenvaatteidenkin olevan jopa kestävämpiä, kuin uudet merkkivaatteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on niin totta, ikävä kyllä harvoin merkki enää kertoo laadusta mitään. Lastenvaatteista Tutta tosin ei ole vielä kertaakaan pettänyt (vaikkei nyt varsinaisesti kallis merkki olekaan, mutta kuitenkin), vaikka järkytyinkin saadesssni tietää, että nekin vaatteet on nykyään made in china. (kyllä, sinisilmäisesti kuvittelin valmistuksen olevan edelleen Suomessa)

      Tein tuossa joulun alla muuten hämmentävän huomion, että Tokmanni möi tasan samaa bodya kuin Lindex on myynyt, niskassa oleva lappu vain eri ja Lindexillä hinta melkein puolet enemmän. Tuskin on sattumaa, siis että olisivat vain valmistaneet täysin samannäköisen vaatteen eikä kyse olisi samassa paikassa valmistetuista vaatteista (eli ihan sama body), sillä tarkempi tutkimus osoitti tällaisia samoja vaatteita olleen muitakin myynnissä molemmissa paikoissa. Tuollaisesta "halpiskaupasta" sen saman vaatteen vain sai halvemmalla. Pistää miettimään.

      Poista