torstai 10. lokakuuta 2013

Vink vink puhelinmyyjät

Pienenä alustuksena sanottakoon, että minä en vastaa puhelimeen jollen tunne numeroa tai jos numeroa ei näy. Äsken jokin itselleni vieras numero soitti pari kertaa. Toisella kerralla tavoistani poiketen vastasin, koska puhelin soi niin kauan ja heti putkeen ensimmäisen soiton jälkeen. Kuvittelin siis, että jollain on Todella Tärkeää asiaa ja/tai kiireistä sellaista, koska soittaa koko ajan ja pitkään. Toisessa päässä olikin vain hetken hiljaista, kunnes puhelu katkaistiin.

Ajattelin, että joku soitti väärään numeroon tai halusi tarkistaa kenen numero se oli. Kunnes mummoni kanssa puhelimessa juorutessa sama numero soittaa jälleen,  NELJÄ KERTAA SEN PUHELUN AIKANA (eikä puhelu kestänyt kuin max 10min). Tuli tosissaan sellainen olo, että nyt on pakko olla jollain tärkeää asiaa ja täytyy soittaa takaisin. Tässä välissä myös kunnon salapoliisina näpyttelin numeron eniron numerohakuun ja sain vastaukseksi, että numero kuuluu henkilölle X joka asuu Helsingissä. Nimi tai osoite ei sanonut mitään, mutta koska numerolla kuitenkin löytyi jonkun yksityishenkilön tiedot, niin taas hyväuskoisena kuvittelin hänellä silti olevan minulle nimenomaan jotain tärkeää asiaa. Mistä sitä tietää, vaikka jollekin tutulle olisi sattunut jotain, ja sitten joku hänen tuttunsa (minulle tuntematon) yrittäisi minua tavoitella.

Reippaana tyttönä soitin tuohon numeroon ja voi jumalauta, arvaatteko jo lopun? Puhelinmyyjä! Ihan pokkana alkoi vaan luetella monotonisella äänellään mitä kaikkea saan, jos nyt tilaan puolen vuoden Kodin Kuvalehdet. No en tilannut.

Eikö puhelinmyyjillä ole mitään (edes kirjoittamattomia) sääntöjä? Kuten, että väsytystaktiikka ei ole suotava toimintatapa, vaan pelkästään aivan hemmetin ärsyttävää. Jollei joku vastaa, niin todennäköisesti ei a) halua vastata tai b) pysty vastaamaan. Molemmissa tapauksissa soittaminen heti uudestaan on aivan yhtä turhaa. Sitäpaitsi, kuka ostaa lehden tyypiltä joka ensin puoli tuntia on terrorisoinut puhelinlinjoja pitkin? Ei v*ttu kukaan. Toivottavasti. Ja vaikka klo 20 ei olekaan todella myöhä, niin on se minusta jo liian myöhä tuohon puhelinterroriin.

Eikö noita myyjiä ja heidän tekemisiään kukaan valvo? Voiko tuollaisesta jo ilmoittaa johonkin? Rupean kohta terrorisoimaan takaisinpäin, kokevat miltä se tuntuu.

4 kommenttia:

  1. Mä olen myös joskus kokenut vastaavaa. Joku järki noilla tyypeillä sais olla, mun puolesta viikonloppuisin ja esim. klo 18:n jälkeen ei tartteis enää soitella. Eikä todellakaan miljoonaa kertaa päivässä. Pitäis tehdä taas puhelinmyyntikielto, kun aiemman voimassaolo lakkasi joku aika sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen suunnitellut myös sellaistaa puhelinmyyntikieltoa, mutta yllättäen tämänkin asian hoitaminen on jäänyt suunnitelman asteelle.

      Poista
  2. Ahahhaa. Hei mulle on niin käynyt tuo sama abut 2-vuotta sitten! Paitsi että tyyppi soitteli mulle jonkun neljä-10 häläriä!! En ikinä ehtinyt vastaamaan kun puhelimesta kuului vaan se "Pr.." ja siten kiinni ja kohta uudestaan. VIhdoin kuin san hänet kiinnii ja kyselin miksi se soitteli mulle niin monesti niin osannut vastata tai halunnut. Jes. Itse pistän aina kaikki random numerot suoraan googleen ja lähes aina google paljastaa lehtimyyjät. Eniro ei tunnu löytävän niitä ikinä. Vai oliko se fonecta?

    VastaaPoista
  3. Kannattaa soittaa numeroon 060013404, sitten loppuu puhelinmyynti. Itsekin moneen puheluun vastanneena ja tilanneena (en osaa sanoa ei), tämä helpotti kummasti kun ei tarvitse miettiä kuka soittaa. Numero on siis asiakasmarkkinointi-kieltopalvelun, joka estää puhelinmyyjien soitot seuraavaksi vuodeksi. Aina täytyy soittaa vuoden jälkeen uudelleen, jotteivät jatka soitteloaan. Maksaa 0,39€ min ja puhelu kestää max. sen minuutin. Sanot vaan selvällä äänellä kyllä niin tiedot rekisteröityy. :)

    VastaaPoista